Hvordan har det været at arbejde med biotoppen.
Jeg syntes det har været en spændende proces, men også et langt forløb. Jeg har aldrig lavet en blog før, så det var en store udfordring for mig. Det var nu en spændende og brugbar udfordring, som gav mig rigtig meget viden.Ikke sidste gang jeg laver en blog. Jeg valgte, at min biotop skulle være i nærheden af hvor jeg bor. Det gjorde af praktiske grund (tid), og så for at udforske den natur jeg bor lige "ved siden af"... Jeg kan godt lide at komme ud at gå, men jeg har aldrig tænkt særlig meget over hvad jeg har mødt på min vej af planter, dyr osv. Så jeg har virkelig erhvervet mig meget viden den sidste måned. Jeg har næsten besøgt mit biotop sted dagligt på mine gåture med min hund, og det har været interessant, at se hvordan naturen ændre udsende i løbet af 1 måned. Når jeg kigger tilbage på min søgen efter dyr ville jeg dog have ønsket, det var et forårs projekt. Derfor har jeg også valgt at beskrive nogle dyr som jeg ved befinder sig i området, men som er gået i vinter-hi nu.
Jeg arbejder til dagligt i en vuggestue med 0 til 3 årige børn, og vi har tit haft forløb ude i naturen. Ofte i kraft af de pædagogiske læreplaner, men også bare som en naturlig ting når vi er ude på legepladsen.
Når man igang sætter et forløb ude i naturen, er det vigtigt, at være godt forberedt. Her vil jeg anbefale, at man lave en aktivitetesplan. Hvilket gør aktiviteten meget overskuelig og alle ved hvem der gør hvad. Ligeledes bliver målet også meget synlig.
Samtidig har jeg dog erfaret med vuggestue børn, at nogle gange kan man have en ide om hvad vi skal kigge efter eller lave ude i naturen, men børnene kan pludselig blive optaget af noget helt andet derude, og her mener jeg, at det er vigtig, at tage udgangspunkt i det der optager børnene. Der findes så meget god læring i naturen.
Med hensyn til litteratur har jeg været på byens bibliotek og lånt bøger. Jeg har lånt Lademanns leksikon på mit arbejde og til sidst har jeg brugt internettet rigtig meget. Jeg har fået kendskab til en masses spændende internet side, som har været super gode og brugbare.
I min søgen på oplysninger om dyr og planter har jeg fået rigtig meget ny god viden som jeg kan anvende i mit arbejde. Bland andet har aldrig vidst hvordan man kunne se forskel på en han og en hun solsort..... Har aldrig tænkt over hvilke dyr der laver de små huller i jorden..... regnormen...... Så denne her opgave har bestemt klædt mig godt fagligt på med viden om naturen.
ALT I ALT EN SUPER GOD OPLEVELSE:
Jeg arbejder til dagligt i en vuggestue med 0 til 3 årige børn, og vi har tit haft forløb ude i naturen. Ofte i kraft af de pædagogiske læreplaner, men også bare som en naturlig ting når vi er ude på legepladsen.
Når man igang sætter et forløb ude i naturen, er det vigtigt, at være godt forberedt. Her vil jeg anbefale, at man lave en aktivitetesplan. Hvilket gør aktiviteten meget overskuelig og alle ved hvem der gør hvad. Ligeledes bliver målet også meget synlig.
Samtidig har jeg dog erfaret med vuggestue børn, at nogle gange kan man have en ide om hvad vi skal kigge efter eller lave ude i naturen, men børnene kan pludselig blive optaget af noget helt andet derude, og her mener jeg, at det er vigtig, at tage udgangspunkt i det der optager børnene. Der findes så meget god læring i naturen.
Med hensyn til litteratur har jeg været på byens bibliotek og lånt bøger. Jeg har lånt Lademanns leksikon på mit arbejde og til sidst har jeg brugt internettet rigtig meget. Jeg har fået kendskab til en masses spændende internet side, som har været super gode og brugbare.
I min søgen på oplysninger om dyr og planter har jeg fået rigtig meget ny god viden som jeg kan anvende i mit arbejde. Bland andet har aldrig vidst hvordan man kunne se forskel på en han og en hun solsort..... Har aldrig tænkt over hvilke dyr der laver de små huller i jorden..... regnormen...... Så denne her opgave har bestemt klædt mig godt fagligt på med viden om naturen.
ALT I ALT EN SUPER GOD OPLEVELSE:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar